Ministarstvo znanosti i obrazovanja organiziralo je u listopadu 2018. godine drugi savjetnički posjet za učitelje, nastavnike, stručne suradnike i ravnatelje iz 74 osnovne i srednje škole koje sudjeluju u eksperimentalnome programu Škola za život.
Cilj je drugoga savjetničkog posjeta obrada teme Promjena paradigme poučavanja, odgovori na pitanja i otklanjanje nedoumica te prikupljanje prvih prijedloga i povratnih informacija o provedbi programa Škola za život.
Četveročlani timovi sastavljeni od učitelja različitih predmeta (područja), članovi Mentorske radne skupine, Radne skupine za razrednu nastavu i Radnih skupina za predmetne kurikulume, posjetili su 74 škole u eksperimentalnom programu i održali četverosatnu edukaciju.
Drugi je savjetnički posjet organiziran u dva dijela. Prvi je dio posjeta bio posvećen novim ulogama učenika i učitelja u procesu učenja, autonomiji učitelja i temi Promjena paradigme poučavanja koja je obuhvatila i uvodnu aktivnost: zamjenu pasivnih metoda i postupaka aktivnima.
U drugome je dijelu posjeta bilo predviđeno ostvarivanje dviju od četiri ponuđene radionice prema izboru škole:
– prepoznati osobni stil učenja i objasniti na koji način osobni stil učenja svakoga učitelja utječe na način njegova poučavanja i u skladu s tim osmisliti odgovarajuće metode učenja i poučavanja za različite stilove učenja
– upoznati učitelje s kompetencijama kojima bi trebali ovladati za uspješno učenje i podučavanje danas i u skoroj budućnosti
– analizirati dosadašnji način učenja i poučavanja i objasniti aktivnu ulogu učenika u procesu učenja i poučavanja
– upoznati model obrnute učionice i izraditi nastavni materijal za obrnutu učionicu pomoću alata Edpuzzle
Prema analiziranim podatcima, škole su odabrale radionice u ovim postotcima: Aktivno učenje – 67%, Edpuzzle u obrnutoj učionici – 57%, Razvoj kompetencija učitelja za 21. stoljeće – 49% i Razumijevanje procesa učenja – 26%.
Odabir radionica u drugome savjetničkom posjetu
Učitelji, nastavnici, stručni suradnici i ravnatelji, postavljali su pitanja koja su obuhvaćala nekoliko različitih kategorija.
Prva se kategorija najbrojnijih pitanja odnosila na vrednovanje rada učenika, virtualne učionice, opremu i organizaciju nastave. Druga je kategorija obuhvaćala pitanja o učenicima, ishodima učenja, radu učitelja, e-dnevniku, planiranju i edukaciji učitelja. U trećoj je kategoriji odgovoreno na pitanja o literaturi, savjetnicima i administraciji.
Kategorije pitanja prema učestalosti – osnovna škola
Kategorije pitanja prema učestalosti – srednja škola
Drugi savjetnički posjet pratili su i promotivni roditeljski sastanci koji su održani u svim eksperimentalnim osnovnim i srednjim školama.
Zaključujemo da je drugi savjetnički posjet u potpunosti ispunio svoj cilj: sudionici, učitelji, nastavnici, stručni suradnici i ravnatelji eksperimentalnih škola, opetovano su izrazili zadovoljstvo ovakvim načinom edukacije i pristupa.
Tema Promjena paradigme poučavanja u potpunosti je ostvarena. U svakoj su školi održane dvije radionice i uvodno izlaganje s radionicom. Sudionicima je odgovoreno na postavljena pitanja, otklonjene su nedoumice, saslušani su i obrađeni svi prijedlozi i povratne informacije o početnom razdoblju provedbe eksperimentalnog programa Škola za život.