Matematika, skupovi uživo – priprema za frontalnu primjenu novih kurikuluma, lipanj i srpanj 2019
Objavljeno: 28. srpnja 2019.
U razdoblju od 3. lipnja do 11. srpnja 2019. godine diljem Hrvatske održano je 65 stručnih skupova za učitelje i nastavnike Matematike kao priprema za frontalnu primjenu novih kurikuluma i uvođenje reforme obrazovanja u školskoj godini 2019./2020.
Na skupovima je sudjelovalo ukupno 2 036 učitelja i nastavnika matematike, 1 232 učitelja osnovnih i 804 nastavnika srednjih škola.
Članovi stručnih radnih skupina za Matematiku koji su sudjelovali u edukacijama su: Sonja Banić, Sanja Janeš, Josip Kličinović, Snježana Šišić, Željka Dijanić, Nevia Grbac, Kristina Vučić, Biljana Stipetić, Tamara Srnec, Rebeka Kalazić, Gordan Lovrić, Zrinka Korbar, Draga Dolenec Gashi, Goran Knez i Aleksandra Brmbota.
Uz mentore iz predmetnih SRS na edukacijama su sudjelovali i predmetni savjetnici iz Agencije za odgoj i obrazovanje: Ratko Višak, Vesko Nikolaus, Jelena Noskov, Igor Šelimber, Antonela Czwyk Marić i Draženka Kovačević.
Tema edukacije bila je Kurikulumski pristup poučavanju: od ishoda do vrednovanja, a očekivani ishodi su bili da učitelj/nastavnik poveže ishode učenja, aktivnosti i vrednovanja primjenjujući kurikulumski pristup poučavanju te da prati svoje napredovanje tijekom učenja, uspješno surađuje u različitim situacijama te samovrednuje i kolegijalno vrednuje proces učenja i rezultate skupine.
Nakon uvodne refleksije u kojoj su sudionici procijenili vlastito poznavanje osnovnih pojmova o kurikulumskom pristupu poučavanja voditelji su upoznali sudionike s kurikulumskim planiranjem poučavanja, odnosno vezom između planiranih ishoda učenja, vrednovanjem ostvarenosti ishoda učenja te aktivnosti kojom se ishodi ostvaruju (kao svojevrstan sažetak edukacije koja je provedena na platformi Loomen u periodu 15. prosinca 2018. do 1. lipnja 2019. godine).
U radioničkom dijelu sudionici su na temelju odgojno – obrazovnog ishoda iz predmetnog kurikuluma oblikovali jedan ishod na razini aktivnosti. Nakon toga su osmišljavali primjer vrednovanja za učenje, kojim će vrednovati ostvarenost ishoda učenja i obuhvatiti sve učenike u razredu. U skladu s time trebalo je osmisliti i aktivnost tako da ona ima logičan slijed, ostvariva je u planiranom vremenu i omogućuje aktivno sudjelovanje svih učenika, te omogućuje ostvarivanje odgojno-obrazovnih očekivanja najmanje dvije međupredmetne teme od koje jedna treba biti Učiti kako učiti.
Zahvaljujemo voditeljima županijskih vijeća na suradnji te školama – domaćinima na gostoprimstvu:
- OŠ Kostrena, Kostrena
- Gimnazija Bjelovar
- Gimnazija Antuna Gustava Matoša Zabok
- OŠ Josipa Kozarca, Slatina
- SŠ Ban Josip Jelačić Zaprešić
- XV. gimnazija Zagreb
- Škola za grafiku, dizajn i medijsku produkciju, Zagreb
- OŠ Vladimira Nazora Pazin
- Gimnazija Fran Galović, Koprivnica
- Strojarsko tehnička škola Fausta Vrančića, Zagreb
- OŠ Čakovci, Čakovci
- OŠ Gornja Vežica, Rijeka
- OŠ Turnić, Rijeka
- OŠ Dubovac, Karlovac
- OŠ „Braća Radić“ Koprivnica
- Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin
- OŠ Vladimira Nazora, Vinkovci
- Gimnazija Županja, Županja
- Prva sušačka hrvatska gimnazija Rijeka
- OŠ Rovišće, Rovišće
- OŠ Mladost, Osijek
- OŠ Novska, Novska
- OŠ Dore Pejačević Našice
- OŠ Mate Lovraka ,Petrinja
- OŠ Ivana Filipovića, Osijek
- XI. gimnazija , Zagreb
- OŠ S.S. Kranjčevića, Zagreb
- OŠ Nikole Tesle, Zagreb
- Škola za primalje, Zagreb
- OŠ Brestje,Sesvete
- OŠ Dobriše Cesarića, Zagreb
- OŠ Miroslava Krleže, Zagreb
- OŠ grofa Janka Draškovića, Zagreb
- OŠ Cavtat, Cavtat
- OŠ Lijepa naša Tuhelj
- OŠ “Vladimir Nazor”, Slavonski Brod
- I. OŠ Čakovec, Čakovec
- SŠ Ivana Trnskog Hrvatska Kostajnica
- OŠ „Mato Lovrak“ Nova Gradiška
- OŠ Šime Budinića, Zadar
- OŠ oca Petra Perice, Makarska
- Elektrostrojarska škola Varaždin
- OŠ Manuš, Split
- Gimnazija Požega, Požega
- OŠ Meje, Split
- OŠ Stjepana Radića Bibinje
- Gimnazija Josipa Slavenskog, Čakovec
- Elektrotehnička i prometna škola Osijek
- I. gimnazija Osijek
- OŠ Brda, Split
- OŠ Novi Marof, Novi Marof
- Gimnazija “Matija Mesić”, Slavonski Brod
- OŠ don Lovre Katića, Solin
- I. OŠ Varaždin, Varaždin
- I. gimnazija Split
- OŠ Stjepana Radića, Božjakovina
- OŠ Samobor, Samobor
- Obrtnička škola Split
- OŠ Ivana Lovrića, Sinj
- Srednja tehnička prometna škola, Split
- SŠ Ivana Meštrovića Drniš
- Gimnazija Metković, Metković
- OŠ Nikole Hribara, Velika Gorica
- Gimnazija i grafička srednja škola Zadar
- Gimnazija Bernardina Frankopana Ogulin
Posebno zahvaljujemo učiteljima i nastavnicima matematike koji su, većinom nakon nastave, došli na skupove te aktivno sudjelovali u svim etapama iznoseći svoja osobna iskustva, strepnje i stavove, tražili dodatne informacije o budućim promjenama te postavljali konstruktivna pitanja. Posebno zadovoljstvo izrazili su nakon predstavljanja Metodičkog priručnika koji su prepoznali kao zbirku dobrih i kvalitetnih prijedloga koje će im sigurno biti od pomoći u početnoj fazi implementacije novih dokumenata i frontalne primjene.
Po završetku svakog skupa sudionici su ispunili anonimnu anketu kako bi procijenili zadovoljstvo organizacijom i informacijama dobivenima na skupu.
Od ukupnog broja prisutnih učitelja i nastavnika Matematike, njih 1099 je ispunilo anketu na kraju edukacije u živo (54%). Analiza tih rezultata je sljedeća:
Organizacijom skupa u potpunosti je zadovoljno 77% sudionika, djelomično zadovoljno 22% sudionika, a nezadovoljno 1% sudionika.
Gotovo svi sudionici skupa procjenjuju da su im informacije dobivene na ovom skupu pomogle u razumijevanju promjena vezanih za planiranje poučavanja (33% u potpunosti, 61% uglavnom).
Većina je sudionika procijenila da su na ovom skupu aktivno sudjelovali (39% potpuno aktivni, 45% uglavnom aktivni).
Prilikom procjene svojih kompetencija vezanih uz kurikulumsko planiranje 10% sudionika vrednovalo bi se s odličnim (5), 56% vrlodobrim (4), 31% dobrim (3), 3% dovoljnim (2) i manje od 1% nedovoljnom ocjenom.
Potom su sudionici procjenjivali u kojoj se mjeri slažu s osnovnim idejama kurikulumskog pristupa poučavanju prikazanima na ovome skupu uživo, ali i u virtualnim učionicama:
- Definiranje ishoda aktivnosti omogućava/olakšava/ poboljšava svrsishodno i konkretno planiranje nastavnog procesa.
- Planiranje vrednovanja, koje se odvija odmah nakon planiranja ishoda, pomaže u konkretnijem planiraju aktivnosti
- Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje potiče učenike na veću aktivnost, odgovornost i razvoj samoreguliranog pristupa
- Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje potiče učenike na veću aktivnost, odgovornost i razvoj samoreguliranog pristupa
Iz prikazanoga grafikona njihovih odgovora uočava se kako se 1/3 sudionika slaže s navedenim tvrdnjama u potpunosti, a više od polovine se uglavnom slaže.
Nadalje, vezano uz njihovu spremnost za uvođenje promjena u nastavi, oko 1/4 sudionika se potpuno, a oko 60% djelomično slaže s tvrdnjama:
- Kurikulumsko planiranje smatram primjenjivim u svojoj nastavnoj praksi.
- Imam ideju kako napraviti svoj godišnji izvedbeni kurikulum.
- Edukacije su me motivirale da primijenim novi način učenja i poučavanja.
Sudionici skupa istaknuli su da bi htjeli čuti više o sljedećim temama:
- vrednovanju i elementima vrednovanja,
- ishodima i načinima vrednovanja
- primjeni novih metoda poučavanja
- uporabi digitalne tehnologije, edukaciji vezanoj za ikt
- vrednovanju učenika s teškoćama u radu
- IOOP i radu s nadarenima,
- izradi pisanih provjera,
- primjerima iz prakse
- rješavanju problema i razvoju kritičkog mišljenja
- novim dostupnim materijalima
- planiranje
- prilagodba udžbenika novom načinu planiranja
Izdvajamo i neke dodatne komentare o skupu:
- Potakla mi je zanimanje za novim kurikulom
- Skup je koristan. Pokrenuo je u meni nove ideje za rad.
- Koristan skup, dobili smo nove ideje.
- Skup je bio konstruktivan, konstantna interakcija sudionika
- Druženje na skupu je bilo opuštajuće, komunikacija je tekla s lakoćom, moja očekivanja su ispunjena.
- Jako dobra radna atmosfera
- Dosta zanimljivih činjenica o školi za život
- Predavačice su u potpunosti spremne razjasniti sve nedoumice vezane uz kurikulumsko poučavanje.
- Predavanje i radionica su bili vrlo sadržajni, predavačice jako dobro pripremljene i spremne za raspravu i odgovore na postavljena pitanja. Jako sam zadovoljna.
- Usmeno objašnjavanje mi je uvelike pomoglo da otklonim sve nejasnoće. Voditeljice su bile izvanredne i odgovarale su na sva postavljena pitanja. Vrlo su susretljive i profesionalne.
- Pohvala za uloženi trud i za dvije govornice. Lijepo je uživo razmijeniti komentare i ideje sa ostalim učiteljima.
- Mentorice su drage i ljubazne, pokušavaju prenijeti svoje pozitivne utiske međutim kolege su skeptične, i ne vjeruju baš u neke promjene. I sama dijelim taj stav, ali ostavljam mogućnost da ipak bude bolje jer nam promjene definitivno trebaju.
- Hvala vam na ovako održanom stručnom skupu. Idejama i pozitivnom stavu.
- Voditelji skupa su u potpunosti ispunili moja očekivanja i vrlo jasno iznijeli potreban sadržaj i odgovorili na sva naša pitanja.
- Korisne informacije, u optimističnom duhu iščekujem novu školsku godinu!
- Korisno, ali trebalo bi više ovakvih edukacija
- Zanimljivo, poticajno, daje nadu za bolje načine i metode podučavanja. Hvala
- Skup je napravio dobar uvod u ono što nas očekuje. Poučno!
- Pozdravljam ovakve skupove jer direktna komunikacija je vrlo važna.
- Potpuno zadovoljan. Čeka nas puno posla, ali treba krenuti!
- Jako koristan skup, pogotovo jer odmah dobijemo odgovor na postavljeno pitanje. Iskustvo predavača na skupu je jako koristan i iz prve nam ruke mogu objasniti nejasne stvari, pojmove i slično. Svakako bi dobro došlo još koje predavanje uživo.
- Predavačice-mentorice imaju odlike učitelja 21.stoljeća, razumiju eventualni otpor prema promjenama ali ne pristaju na njega, motiviraju me, imaju odgovore na postavljena pitanja, podrška su u svim situacijama, vjeruju u nas da možemo biti nosioci promjena…Što se tiče nas nastavnika, bilo bi mi draže da je bio puno veći odaziv na skup.
- Zahvaljujemo voditeljicama skupa. Njihova autentičnost i iskrenost najviše je motivirala sudionike skupa. Čestim. pitanjima i odgovorima i neposrednom komunikacijom skup je postajao mjesto ozbiljnih i primjenjivih ideja.
- Bilo je korisno, ali ima još puno toga što bi željela znati. vjerujem da ću to saznati u idućim edukacijama. uglavnom, saznala sam dosta toga šta prije nisam znala.
- Ugodno društvo, poticajna atmosfera i bitni sadržaj
izvješće
Matematika