Novosti

Mato Lovrak u Školi za život

Mato Lovrak u Školi za život

Objavljeno: 16. lipnja 2019.

„Poznato mi je, kako se novo i napredno ne prihvaća odmah i lako već sporo, uz otpor i borbu. Naročito nastojanja s područja prosvjete i kulture. Uvjeren sam da će rodno moje mjesto Veliki Grđevac, poznato inače kao gospodarski napredno, u kraćem vremenu postati isto takvo i na području prosvjetnog i kulturnog rada.

Obrazovanje i odgoj, stečen u osmogodišnjoj školi pomoći će djeci, da se prije razviju u obrazovane ljude i karakterne ličnosti. Način i metode, na koji danas naša djeca u školi stiču znanje, bolji su i lakši od nekadašnjega. Učenja napamet, “bubanja“ iz škole nestaje. Zamjenjuju ga metode, po kojima učenici sami istražuju, pronalaze, ispituju, proučavaju. Ne podaje se djeci ništa gotovo, već se traži od njih, da samoinicijativno od svoje volje angažiraju sve svoje duševne sposobnosti za sticanje znanja. Razvijaju se time u misaone, aktivne, agilne i energične radne ljude. I odnos između škole i učenika je drugačiji. U djetetu se poštuje ličnost čovjeka. Volju za radom, napredak i uspjeh njegov ne postiže se šibom, strahom i prijetnjama već apelom na dječje srce, na njegovu svijest. Razvija se u djece osjećaj društvene dužnosti i odgovornosti. Svakom od nas sviđa se, kad čuje ovakve riječi današnjeg djeteta: ‘Primam obvezu!’

Nastoji se oko toga, da nam škole ne budu kule, odvojene po strani života, već da su njen društveni dio, kojim struji ista krv i bije isti životi puls. U pravilno smišljenom radu, mislim stvarna, a ne formalna povezanost škole sa životom sela, donijeti će velike rezultate.“

Mato Lovrak

Mato Lovrak i Škola za život

Već trideset i drugu godinu u Osnovnoj školi Mate Lovraka, u rodnom selu Mate Lovraka, Velikom Grđevcu, održavaju se Lovrakovi dani kulture. Manifestacija koja je poznata u cijeloj Republici Hrvatskoj, a i šire, ove je godine uistinu bila posebna radi obilježavanja 120 godina rođenja Mate Lovraka i 45 godina njegove smrti. Tradicionalno se, u sklopu Lovrakovih dana kulture, 31. svibnja 2019. održao i stručni skup Mato Lovrak u Školi za život namijenjen učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima. S obzirom da je Osnovna škola Mate Lovraka Veliki Grđevac škola u eksperimentalnom programu Škola za život, stručni je skup bio osmišljen u skladu s odrednicama Škole za život: primjenjivost novih kurikuluma i metoda i strategija poučavanja, povećavanje kompetencija učenika u rješavanju problema te povećanje zadovoljstva učenika i učitelja te njihova motivacija za aktivno sudjelovanje u učenju.

U radu stručnog skupa sudjelovalo je sedamdesetak učitelja i stručnih suradnika, uglavnom iz Bjelovarsko-bilogorske županije. O eksperimentalnom programu Škola za život i svemu što je učinjeno u proteklih godinu dana te uvođenju kurikuluma u ostale škole u uvodnom je izlaganju govorila pomoćnica ministrice Lidija Kralj.

Plašt stručnjaka

Nakon uvodnog izlaganja učiteljima je predstavljena inačica metodičkog pristupa plašt stručnjaka kojega obilježava uporaba imaginarnog konteksta u cilju poticanja aktivnog, suradničkog i iskustvenog učenja, rješavanja problema i povezivanja sa stvarnim kontekstom, međuprožimanje različitih predmeta i međupredmetnih tema i aktivno razvijanje znanja i vještina.

Plašt stručnjaka osmislila je dramska pedagoginja Dorothy Heathcote sedamdesetih godina prošlog stoljeća, a prilagodio Luke Abbot početkom 2000. za pragmatičnu uporabu u poučavanju; tijekom početka prošlog desetljeća metoda se proširila po Velikoj Britaniji, Australiji, Novom Zelandu i Sjedinjenim Američkim Državama. Učitelji u timu (ili individualno) planiraju zamišljeni kontekst u kojem učenici preuzimaju ulogu članova stručnog tima koji treba riješiti problemski zadatak koji im zadaje “naručitelj”; naručitelj može biti ravnatelj muzeja koji zadaje stručnom timu da istraže egipatske piramide, privatna osoba koja angažira stručni tim da istraži zašto je potonuo Titanik ili načelnik lokalne zajednice koji traži izgradnju mlina.

Tijekom procesa učenici su svjesni da su uključeni u zamišljeni svijet (“kao da”) koji im služi za postavljanje problemskog zadatka u kontekst stvarnog svijeta. Učitelj i učenici u svakom trenutku mogu izaći iz zamišljenog svijeta i reflektirati se na procese učenja koje prolaze potičući metakogniciju.

Riječ stručnjak u nazivu metode ne znači da su učenici stručnjaci u stvarnom svijetu, nego u fiktivnom. Preuzimaju odgovornost i ulogu unutar određenog tima; u ulozi je i učitelj koji surađuje s učenicima, nenametljivo ih vodi u radu i pomaže im u donošenju odluka kroz raspravu i razgovor.

Stvaranje fiktivnog svijeta u kojemu učenici eksperimentiraju u donošenju odluka, rješavanju problema, radu u timu, preuzimanju odgovornosti za svoj dio posla sigurna je zona u kojoj se učenici bez straha mogu okušati, vrednovati svoj rad i naučiti ne samo o materiji, nego o odnosima i o sebi.

U nastavku stručnog skupa uslijedila je radionica koju su na temelju metodičkog postupka plašt stručnjaka osmislile članice mentorskog tima Alenka Bujan, Darija Dasović, Nera Đonlić, Sanja Janeš, Gordana Košćec Bousfield i Nikolina Marinić.

 

Družba Pere Kvržice, Mato Lovrak

„Sve se ovo događa u selu. U nizini uz rijeku. Prvi je dan u mjesecu lipnju. Rano ujutro. Lastavice su izletjele iz staja. Pjevaju na granama oraha u oborima.

Polje je bilo još mokro od kiše. Pero gazi vlažnu travu bosim nogama. To mu je godilo. Imao je vrućicu. Sjećao se svega, što je sinoć otac majci govorio dugo u noć: „Ljudi su u našem selu nerazumni. Na rijeci imamo od vajkada stari mlin, vodenicu. Mlin

je seoski, zadružni. Zajedničko je to imanje svih nas. Pa što je s mlinom? Eno ga već šest godina svega zarasla u drač. Trune. A zašto? Samo zato, što se most preko potoka, koji utječe u rijeku, provalio i ne može se kolima prijeći preko jarka u mlin. Neki su seljaci bili zato da se most popravi, a drugi su se tome protivili. Bogati vlasnik parnog mlina spretno je to iskoristio. Podmitio je neke ljude u selu rakijom i drugim mitom. Ovi su stvorili stranku koja nije htjela popravljati most. Svi su prešli mljeti u parni mlin, a svoju zadružnu vodenicu ostaviše. I mlinar je napokon morao napustiti mlin. Odselio se u drugo selo. Zašto? Zato što je rakija tako razjarila ove dvije stranke u selu da je pola sela mljelo u jednom, a pola u drugom susjednom parnom mlinu, a u svom zadružnom nitko živ! Kad bi mlinar sam i popravio most, seljani opet ne bi kod njega mljeli, pa on ne bi mogao živjeti. Zato ni jedan mlinar nije više htio zadružni mlin. Bojali su se mržnje u selu. Nahuckani su seljani ratovali jedni protiv drugih. U isto su vrijeme dvostruko skuplje mljeli u susjednim parnim mlinovima, a naš je zadružni mlin do krova obrastao u korov.“

Radionica Izrada mlina

Nakon pročitanog ulomka dječjeg romana sudionici su podijeljeni u četiri grupe i dobili su upute:

Zadatak je vašeg tima da u sljedećih 150 minuta:

  1. isplanirate izgradnju mlina

– odaberete lokaciju s obrazloženjem zašto

– odredite svrhu izgradnje mlina

– izradite financijsku konstrukciju za izgradnju mlina (od otkupa zemljišta preko izgradnje mlina do uređenja okoliša)

  1. izradite idejno rješenje mlina (nacrt i maketu)
  2. predstavite projekt lokalnoj zajednici

– kreativno i originalno

  1. dokumentirajte cijeli proces

Unutar stručnog tima podijelite se u male timove i organizirajte svoj rad. Na raspolaganju vam je sve što pronađete u učionici, a i izvan nje. Surađujte i s drugim timovima.

Samostalno su se unutar timova podijelili na manje timove i rasporedili zaduženja te na taj način postali stručnjaci za svoje područje. Rezultat rada četiri tima bio je izrađena maketa mlina, dokumentacija cijelog procesa i kreativna i originalna prezentacija mlina u turističke i edukativne svrhe.

Svaka je od grupa dobila dodatne upute vezane uz pojedine etape radioničkih zadataka te neposrednu pomoć voditeljica.

Plan izgradnje mlina

Odlučili ste izgraditi mlin na prostoru Bjelovarsko-bilogorske županije. Analizom geografske karte navedenoga prostora odaberite lokaciju koja je po vašem mišljenju idealna za izgradnju mlina.

Imajte na umu da je cilj gradnje mlina prije svega njegova valorizacija u edukativne i turističke svrhe pa je kod odabira lokacije potrebno zadovoljiti sljedeće lokacijske faktore:

  • prometna dostupnost
  • atraktivnost lokacije
  • postojeći turistički potencijali okolnog prostora

Za gospodarsku održivost mlina važna je udaljenost glavnih turističkih emitivnih područja, tj. područja iz kojih očekujemo dolazak potencijalnih posjetitelja. Procijenite koja su to područja i koji profil turista očekujete te koje im aktivnosti možete ponuditi.

Prikaz, opis i obrazloženje odabira lokacije iskoristite u predstavljanju projekta.

U radu možete koristiti:

  1. preglednik ARKOD
  2. Digitalne geografske karte Google maps (naročito pogodne za pregled šireg prostora, određivanje udaljenosti, istraživanje potencijala prostora, street view opcija…)

Za dokumentaciju procesa izrade sudionicima je ponuđena mogućnost izrade bloga.

Jedan od načina promocije, ali i praćenja procesa pripreme i izgradnje mlina je izrada mrežne stranice.

Mnogo je načina na koji se stranice mogu brzo i jednostavno napraviti. Jedan od njih je izrada bloga.

Za izradu bloga potrebno je osnovno znanja rada na računalu i internetu te gmail korisnički račun te prijava na https://www.blogger.com/

U dogovorenom vremenu od 150 minuta sve su skupine izložile svoje makete, tijek procesa izrade i prezentirale svoj mlin u edukativne ili turističke svrhe.

Nakon radionice uslijedila je refleksija sudionika i voditelja tijekom koje su razgovarali o mogućnostima i potencijalima ovakvog načina planiranja poučavanja. Razgovarali su o ishodima predmetnih kurikuluma koji su obuhvaćeni ovakvim pristupom, očekivanjima međupredmetnih tema te vještinama koje učenici mogu razviti radom u ovakvoj radionici.

Sudionici su vrednovali svoje sudjelovanje u radu, kolegijalno vrednovali članove svoga tima i dali povratne informacije voditeljicama radionice.

 

 

 

 

 

Zahvaljujemo ravnateljici Marini Balen i učiteljicama i učiteljima Osnovne škole Mate Lovraka na dobrodošlici i na pozivu.

Lovrakovi dani kulture Mato Lovrak stručni skup
Podijelite članak:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin