Ministrica Divjak: Osigurali smo više od 200 milijuna kuna za provedbu kurikularne reforme

Ministrica Divjak: Osigurali smo više od 200 milijuna kuna za provedbu kurikularne reforme

Siječanj, 2018.

Ministrica Divjak: Osigurali smo više od 200 milijuna kuna za provedbu kurikularne reforme

Drage kolegice i kolege,

iza mog tima u Ministarstvu dinamičan je početak 2018. godine.
Nakon Londona gdje sam u društvu 95 ministara i državnih tajnika obrazovanja iz cijeloga svijeta sudjelovala na uglednome Svjetskome obrazovnom forumu, u Bruxellesu sam, osim na obrazovnome skupu ministara EU-a, o kurikularnoj reformi i ostalim reformskim procesima razgovarala s povjerenikom Europske komisije (EK) za obrazovanje Tiborom Navracsisem. Povjerenik EK dao je punu potporu reformi te smo osigurali dodatnih 4 milijuna kuna za evaluaciju provedbe kurikularne reforme. Uključujući potporu EK, financiranje iz državnoga proračuna i prvi put 150 milijuna kuna iz EU fondova, Ministarstvo znanosti i obrazovanja za kurikularnu reformu ima osigurano ukupno više od 200 milijuna kuna, što konačno šalje jasnu poruku o spremnosti provedbe ove prijeko potrebne društvene promjene.

Ideja škola za život, a ne samo ocjenu, temelji se na promjeni pristupa učenju i poučavanju. Učenje ‘bubanjem’ pukih sadržaja i činjenica prebacuje se na rješavanje problema i kritičko razmišljanje – to je krajnji cilj kurikularne reforme.
Kurikulumi gotovo svakog dana pristižu s međunarodnih recenzija, a posljednje pozitivne recenzije došle su za predmete: Francuski jezik, Tehničku kulturu te Matematiku.

Za to su najvažniji upravo učitelji diljem Hrvatske jer upravo o njima ovisi hoće li ova reforma doista zaživjeti ili ne pa upravo stoga posebnu pozornost u sljedećem razdoblju stavljamo na edukaciju učitelja – uživo, ali i u virtualnom okruženju.

Početak edukacije učitelja otvorila sam prvim webinarom o ishodima učenja, nakon čega je pomoćnik ministrice Vlado Prskalo održao predavanje o upravljanju strukovnim školama, a uz to treba naglasiti kako su webinari samo jedan u nizu alata edukacije učitelja kojim ćemo se koristiti u sljedećem razdoblju. Na poveznici možete pratiti informacije o nadolazećim webinarima, dok na sljedećoj poveznici možete pogledati već snimljene edukacije.

Više od 950 nastavnika informatike započelo je s edukacijom jer će informatika s novim kurikulumom konačno od ove jeseni biti obvezna u 5. i 6. razredu osnovnih škola diljem Hrvatske, a i svi ostali kurikulumi informatike bitno se mijenjaju.

Zakon o strukovnom obrazovanju, koji je uz potporu čak i nekih opozicijskih stranaka prošao prvo čitanje u Saboru, uskoro ide i na drugo čitanje. Tako ćemo prvi put osigurati milijardu kuna iz EU fondova za reformu strukovnog obrazovanja koje je godinama zanemarivano. Zbog svega navedenog, očekujem u Saboru prvi politički konsenzus oko reforme strukovnog obrazovanja.

Agencija za odgoj i obrazovanje u prvom kvartalu 2018. godine planira održati  376 stručnih skupova, stručnih usavršavanja za odgojno-obrazovne radnike. Stručni skupovi kontinuirano podupiru izgradnju odgojno-obrazovnoga sustava te prate teme vezane uz cjelovitu kurikularnu reformu. Popis svih stručni skupova dostupan je na poveznici. Skupom Info@Edu održanim 8. siječnja u Tuhelju započela je priprema učitelja informatike za uvođenje novih kurikuluma u osnovne i srednje škole. Od 29. siječnja do 1. veljače 2018. godine u Dubrovniku će se održati petnaesti stručni skup „Poučavanje i učenje o holokaustu i sprečavanju zločina protiv čovječnosti“. Skup se svake godine organizira u povodu obilježavanja Međunarodnoga dana sjećanja na žrtve holokausta 27. siječnja. Stručni skup održava se pod pokroviteljstvom Vlade Republike Hrvatske, a organizator je Agencija za odgoj i obrazovanje u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te međunarodnim organizacijama koje se bave poučavanjem, istraživanjem i sjećanjem na holokaust – Yad Vashemom iz Izraela te Mémorialom de la Shoah iz Francuske, čiji rad će predstaviti Jacques Fredj, direktor Mémoriala de la Shoah i Richelle Budd Caplan, direktorica Međunarodne škole za poučavanje o holokaustu Yad Vashema. Stručni skup namijenjen je učiteljima i nastavnicima povijesti, etike, vjeronauka, filozofije, sociologije, hrvatskoga i stranih jezika, a u radu stručnoga skupa sudjelovat će stručnjaci iz Hrvatske i inozemstva. Više na poveznici.

U svrhu jačanja andragoških kompetencija ravnatelja, voditelja obrazovanja, nastavnika i vanjskih suradnika u sustavu obrazovanja odraslih, Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u sklopu projekta Promocija cjeloživotnog učenja 25. siječnja 2018. godine započinje s provedbom trećeg ciklusa andragoških radionica programa Curriculum globale. Skupine započinju s prvim modulom od ukupno pet, a riječ je o petoj i šestoj grupi polaznika programa u ovom projektu. Ukupno će  na radionicama sudjelovati stotinjak andragoških djelatnika. Agencija će krajem siječnja i početkom veljače održati i usavršavanja za nastavnike pripravnike: u Zagrebu 29. siječnja 2018., Osijeku 31. siječnja 2018. i Zadru 2. veljače 2018.

Europska komisija objavila je Poziv na podnošenje prijedloga za program Erasmus+ za 2018. godinu. Više informacija dostupno je na stranicama Agencije za mobilnost i programe Europske unije na sljedećoj poveznici.

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje u prosincu je organizirao promociju publikacije „Prvi koraci na putu prema kvaliteti: Samovrednovanje ustanova ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja“. Publikacija sadrži rezultate petogodišnje implementacije procesa samovrednovanja s naglaskom na iskustvima ustanova i primjerima dobre prakse prikupljenih od ustanova ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja uključenih u projekt Samovrednovanje ustanova ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja (2011. – 2015.). Publikacija je namijenjena svim ustanovama ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, timovima za kvalitetu, stručnim djelatnicima, ali i ostalim djelatnicima ustanova ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, roditeljima, studentima i stručnjacima iz područja ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja koji promišljaju i djeluju u smjeru unapređenja kvalitete ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja.

U tijeku je provedba samovrednovanja digitalne zrelosti škola koje nisu uključene u pilot- projekt e-Škole. Popunjavanjem upitnika škole iskazuju interes za sudjelovanje u velikom projektu e-Škole, koji CARNET pokreće 2019. godine. Škole koje su popunile anketu dobile su uvid u stupanj digitalne zrelosti svojih škola te usporedbu s ostalim školama u Hrvatskoj. Do sada je upitnik popunilo 1.032 škole, odnosno više od 85%. Pripreme za veliki projekt e-Škole su u tijeku, a u sklopu projekta škole će se opremati bežičnim mrežama, uređajima za učionice, a učitelji i nastavnici bit će uključeni u niz edukacija. Inicijalno je bilo planirano u veliki projekt uključiti 700 škola, no radi cjelovitosti Ministarstvo znanosti i obrazovanja i CARNET imaju u planu omogućiti sudjelovanje svim zainteresiranim školama. Stoga je važno prikupiti informacije o točnom broju zainteresiranih škola i njihovu stupnju digitalne zrelosti kako bi sredstva bila osigurana na vrijeme. Pozivamo ravnatelje preostalih 170 škola koje nisu popunile upitnik, a zainteresirani su za sudjelovanje u velikome projektu e-Škole, u sklopu kojeg će škole steći uvjete za nastavu 21. stoljeća, da popune upitnik za samoevaluaciju. Upitnik će biti zatvoren 2. veljače 2018. u 16 sati. Anketi pristupa ravnatelj škole na adresi https://digitalna-zrelost.carnet.hr/ sa svojim elektroničkim identitetom (ime.prezime@skole.hr). Više informacija o projektu e-Škole možete pronaći na web stranicama projekta: https://www.e-skole.hr, a svoje upite o projektu i samoevaluaciji možete uputiti CARNET-ovu helpdesku za potporu obrazovnome sustavu na helpdesk@skole.hr.

Vaša ministrica,
Blaženka Divjak