Drage kolegice i kolege,
od posljednjeg e-biltena prošlo je vrlo dinamičnih mjesec dana za naš tim u Ministarstvu znanosti i obrazovanja koji se svakog dana bavi temama od papučica u vrtiću do fizike čestica u CERN-u, no s obzirom na silnu pozitivnu energiju koja nas prati, drago mi je da vam se mogu ponovno izravno obratiti.
Ovaj e-bilten sastoji se od četiri cjeline: problem težine školskih torbi, zakonske aktivnosti Ministarstva, status kurikularne reforme te važni događaji i planovi agencija u sustavu odgoja i obrazovanja.
Jedan od prvih problema s kojima sam se suočila pri dolasku na ovu funkciju je svima dobro poznat problem težine školskih torbi. Djeca na žalost redovito imaju zdravstvenih problema zbog teških torbi pa vas još jednom molim, kao učitelje koji mogu autonomno i stručno prosuđivati, da prema mogućnostima koje imate na terenu pokušate maksimalno utjecati na rješavanje simbola zastarjelog školstva koje traži promjenu.
Organizirajte nastavu i dajte jasne upute učenicima što treba, a što ne treba biti u školskoj torbi za svaki dan.
Osim što će iduće godine u pilot-projektu kurikularne reforme biti testirano i korištenje digitalnih obrazovnih sadržaja, ono što mi radimo s CARNetom u sklopu nacionalnoga pilot- projekta „e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola“ je razvijanje digitalnih obrazovnih sadržaja (DOS) za učenike i učitelje STEM predmeta (kemija, biologija, fizika i matematika) u 7. i 8. razredima osnovnih škola te 1. i 2. razredima srednjih škola.
Novi materijali odlično se nadopunjuju u postojeće DOS-ove i e-lektire koji se nalaze na Edutoriju i vjerujemo da sinergija organizacijske autonomije učitelja i poticaja od Ministarstva može biti ključna u rješavanju problema s kojim se roditelji i djeca svakog dana susreću.
Što se tiče zakonskih aktivnosti Ministarstva, javna rasprava o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju završena je 3. 12. 2017. i dobiveno je oko 1.500 komentara, što jasno pokazuje veliki interes za reformske procese mog tima. Zahvaljujem svima vama koji ste sudjelovali u javnoj raspravi.
Izmjene i dopune Zakona o strukovnom obrazovanju, koji će prvi put omogućiti reformu strukovnog obrazovanja i stvoriti priliku za osnivanje centara kompetentnosti te omogućiti povlačenje gotovo milijardu kuna iz EU fondova iduće godine, gotove su i nalaze se u proceduri Vlade. Centri kompetentnosti će osigurati mogućnosti obrazovanja i stjecanja kompetencija i vještina uz partnerstvo s obrazovnim, gospodarskim i civilnim sektorom primarno na regionalnoj razini, ali i uz međunarodnu suradnju sa sličnim centrima u Europskoj uniji.
U trećoj cjelini e-biltena opisujemo status kurikularne reforme.
Nakon javne rasprave, sva 52 dokumenta su završena i u ovom trenutku se prevode i pripremaju za međunarodne recenzije. Nakon recenzija, dokumenti će se doraditi, a zatim početkom 2018. godine prelazimo na najvažniji reformski proces – edukaciju edukatora. Očekujte i poziv školama za sudjelovanje u eksperimentalnome izvođenju kurikularne reforme u školskoj godini 2018./2019.
Za sam kraj, želim vas izvijestiti i o važnijim događajima i planovima iz agencija koje se nalaze u sustavu odgoja i obrazovanja.
U 2017. godini u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje do sada su održane dvije promocije na kojima je u više zvanje mentora i savjetnika promoviran 1.291 odgojno-obrazovni djelatnik. U Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu 8. prosinca 2017. godine održat će se treća ovogodišnja svečana promocija na kojoj će u više zvanje biti unaprijeđeno 630 odgajatelja, učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i odgojitelja. Svima čestitam!
Agencija za mobilnost i programe EU-a ovog mjeseca proslavila je veliki događajem 30. rođendan ERASMUS programa, a Agencija za strukovno obrazovanje održala je konferenciju za ravnatelje strukovnih škola pod nazivom „Uloga škola u modernizaciji strukovnog obrazovanja“. I ove godine konferencija je bila jedan od ključnih događaja Europskoga tjedna vještina stečenih u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju u Hrvatskoj. Dana 8. prosinca u Zagrebu će se održati svečana dodjela rješenja o napredovanju ili ponovnom izboru u zvanje 98 nastavnika strukovnih predmeta. Na istom događaju dodijelit će se i potvrde za 50 andragoških djelatnika koji su završili program za unaprjeđenje andragoških kompetencija Curriculum globALE.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja intenzivno radi na konceptu vanjskog vrednovanja osnovnih škola i gimnazija kao jednom od ključnih mehanizama za unaprjeđivanje odgojno-obrazovne prakse i ostvarivanje boljih rezultata obrazovnih procesa, što nam je svima zajednički cilj i zadaća.
Vaša ministrica,
Blaženka Divjak