U odgovorima su navedena rješenja i prijedlozi koji su sada relevantni. Međutim, s obzirom na stalnu promjenu epidemiološke situacije promjene su moguće iz dana u dan. Molimo vas pratite najnovije odgovore na često postavljana pitanja, a zanemarite one ranijeg datuma ako postoji odgovor na slično pitanje novijeg datuma.
POVRATAK U ŠKOLU UČENIKA RAZREDNE I PREDMETNE NASTAVE, INDIVIDUALNI RAD U ŠKOLI S UČENICIMA PREDMETNE NASTAVE
U PŠ Ilovik imam kombinirane razredne odjele od 1. do 8. razreda. U 2. i 3. razredu zajedno imam troje učenika, a u 5. i 7. razredu 5 učenika. Cijela škola trenutno broji 8 učenika. Mogu li na nastavu doći i učenici 5. i 7.razreda jer nas je uistinu malo?
Povratak učenika na nastavu u školu za učenike od 5. do 8. razreda nije predviđen bez obzira na njihov broj. Međutim, ako učenici imaju problema s pristupom tehnologiji, a škola ima mogućnosti da se nastava održava u školi, to je moguće.
Naša škola ima ukupno 28 učenika od 1. do 8. razreda. Svi mogu ići u školu jer imamo uvjete za to. Druga stvar je da naša škola nije štrajkala, a opet mora produžiti nastavu, iako nismo u zaostatku. Zato vas molim da razmislite o tome da se dovede novi zakon kojim bi svaka škola mogla odlučivati za sebe, naravno u okvirima zakona i standarda.
Nastavna godina se ne skraćuje, ali ako Vi ranije ispunite potrebni broj nastavnih dana, ostali dani mogu biti nenastavni. Povratak učenika u školu od 5. do 8. razreda nije predviđen do kraja nastavne godine. Međutim, ako učenici i nastavnici imaju teškoća s nastavnom na daljinu zbog tehnoloških ograničenja, a škola ima mogućnosti da se nastava održava u školi, možete organizirati i rad u školi uz osiguravanje svih uvjeta. Moguće je i organizirati razlikovne i popravne ispite ako za time ima potrebe.
Učitelj sam geografije u osnovnoj školi. Zanima me je li u redu pozvati učenike predmetne nastave na individualni rad u školu ako nisu redovno izvršavali obaveze kako bi ih potaknuli i pokušali s njima nadoknaditi propušteno nastavno gradivo. Naravno, sve u dogovoru s njihovim roditeljima.
S obzirom na povoljnu epidemiološku situaciju moguće je pozvati učenike predmetne nastave na individualni rad i prije kraja nastavne godine. Vlada RH je 28. svibnja donijela Uredbu kojom se predviđa dopunska nastava za učenike u predmetnoj nastavi koji imaju do četiri zaključne negativne ocjene, a dopunska nastava provodit će se u školi.
DONOŠENJE ODLUKE O NASTAVKU NASTAVE U ŠKOLI
Nastava je prekinuta odlukom Vlade od 13. 3. 2020., s datumom primjene od 16. 3. 2020. Ta ista Vlada mora tu odluku staviti van snage donošenjem odluke da se škola nastavlja. Takva odluka još nije donesena te većina djece i dalje ne ide u škole. Imate li informaciju da će se donijeti takva odluka?
Nastava nije prekinuta, već se radi prema drugačijem modelu nastave. Vjerujemo da pratite sve upute i preporuke vezane uz organizaciju nastave od strane Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Ministarstva znanosti i obrazovanja. S druge strane, Vlada je donijela novu Odluku o načinu izvođenja nastave u osnovnim i srednjim školama kao i na visokim učilištima te obavljanju redovitog rada ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja 7. svibnja 2020. u kojoj se omogućava rad u školama, vrtićima i u visokom obrazovanju.
SUDJELOVANJE DJECE S TEŠKOĆAMA U NASTAVI U ŠKOLI, POSEBNI RAZREDNI ODJELI
S obzirom na to da u uputama piše da se grupe ne bi trebale miješati, što s učenicama koji se školuju po posebnom programu uz individualizirane postupke u djelomičnoj integraciji (članak 8. 5., Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama)? Naime, 5 učenika ide u 5 različitih redovitih razrednih odjela na Likovnu, Glazbenu, Tjelesnu i zdravstvenu kulturu i Vjeronauk. Učenici (neki i s pomoćnikom u nastavi) mijenjaju učionicu i tamo ostvaruju kontakte s učenicima iz tog razreda te se nazad vraćaju u poseban razredni odjel. Idu li ti učenici na odgoj u redovite razredne odjele?
Nastava se za te učenike razredne nastave može organizirati na uobičajeni način uz pridržavanje propisanih higijenskih mjera. Preporučamo da pogledate webinar HZJZ-a koji je održala dr. sc. Ivana Pavić Šimetin u četvrtak 21. svibnja 2020. ujutro (snimka je dostupna ovdje) te potražite dodatne informacije u Preporukama MZO-a.
U službenim preporukama MZO ne piše na koji način se izvodi nastava u posebnim razrednim odjelima djelomične integracije. Radi se o takvom programu školovanja koji pohađaju isključivo učenici s teškoćama koji obrazovne predmete odrađuju u posebnim razrednim odjelima s učiteljem edukacijskim rehabilitatorom, a odgojne predmete u redovnom razredu.
Odlaze li učenici od 1. do 4. razreda u redovan razred na odgojne predmete? Tako dolazi do miješanja razreda, a u Preporukama piše da se to izbjegava.
Vraćaju li se u školu i učenici 5. – 8. razreda koji pohađaju posebne razredne odjele prema programu djelomične integracije? Ako da, kako oni odrađuju odgojne predmete s obzirom na to da njihovi redovni razredi nisu u školi kao ni profesori tih razreda?
Što s Produženim stručnim postupkom koji je organiziran tako da ga pohađaju učenici različitih razreda? Ponovo dolazi do miješanja učenika iz različitih skupina.
Nastava za učenike razredne nastave u posebnim razrednim odjelima može se organizirati na uobičajeni način uz pridržavanje propisanih higijenskih mjera. Ta je tema posebno opisana u Uputama HZJZ-a. U odnosu na učenika kojemu je osigurano pravo na pomoćnika u nastavi (PUN-a), PUN neće moći održavati distancu jer održavanjem distance on ne bi bio u mogućnosti izvršavati sve poslove, ali PUN trebaju održavati distancu prema drugim učenicima.
Za učenike predmetne nastave, povratak u školu, kao što znate, nije predviđen, osim za učenike s teškoćama koji imaju pomoćnika u nastavi, što je posebno opisano u Preporukama MZO-a. Za učenike s teškoćama stručni suradnici trebaju pripremiti program rada i zadaće za pomoćnike u nastavi.
DJECA S TEŠKOĆAMA I NASTAVA OD KUĆE
Treba li bilježiti izostanke za učenike s teškoćama u razvoju iz posebnog razrednog odjela ako svi roditelji tih učenika iz tog odjela žele nastaviti s nastavom na daljinu?
Može li se i dalje odvijati nastava na daljinu za učenika koji ima rješenje za nastavu u kući ako roditelji iz objektivnih razloga ne žele da im nitko dolazi u kuću? Ako učenik i nadalje prati nastavu na daljinu, treba li mu bilježiti izostanke?
Roditelji čija djeca neće ići u školu, kao i inače, trebaju opravdati izostanak s nastave. Razlozi za nedolazak u školu mogu biti objektivni, no mogu biti i subjektivne okolnosti.
Dijete s posebnim potrebama koje pohađa posebni program s individualiziranim postupcima je u 2. r. Centra za odgoj i obrazovanje. Dobila sam obavijest da će moje dijete, ako dođe u školu, biti smješteno u zajedničku grupu u odgojnoj skupini (ne u školi) jer ostala djeca iz razreda ostaju kod kuće. Može li škola odlučiti da neće biti nastave ili se nastava mora održati, pa makar i za samo jedno dijete?
Ako učenik dolazi na nastavu u školu/centar, škola/centar mora organizirati nastavni proces. Škole trebaju biti otvorene za sve učenike.
PROMJENA RASPOREDA U RAZREDNOJ NASTAVI
Razmišljamo o promjeni rasporeda u razrednoj nastavi. Može li učitelj biti zadužen da isti dan u isto vrijeme ima nastavu na dva različita mjesta tako da učenicima predmetne nastave stavi ranije na Teams video-lekciju za 3. sat, dok je 3. sat fizički u razredu? U tom bi slučaju učitelj morao upisati u dva različita razreda isti nastavni sat pa nas zanima “trpi” li ovaj specifičan oblik nastave takve izmjene? Učitelj bi odrađivao sve obveze prema svojim zaduženjima, ali s manjim vremenskim izmjenama.
Organizacija rada škole je u domeni ravnatelja škole. Međutim, od 25. 5. prioritet je nastava u školama za razrednu nastavu.
VRIJEME POČETKA NASTAVE U ŠKOLI
Uputa je da se nastava mora održavati samo u jutarnjoj smjeni. Možemo li organizirati različito vrijeme početka nastavnog dana za svaki razred i postoji li ograničenje kada najkasnije nastava može započeti u jutarnjoj smjeni ( 9, 10:30 ili nije određeno)?
Preporuka MZO-a je da se nastava, ako je to moguće, organizira u jutarnjoj smjeni. Pri tome se vrijeme početka nastave može organizirati tako da ne mora biti isto za sve, ali to treba biti jasno iskomunicirano roditeljima.
NAČIN PROVOĐENJA ODMORA
Ne slažem se s odlukom da djeca ne smiju ustati za vrijeme odmora. Smiju samo po potrebi otići na WC, a cijelu nastavu, uključujući i mali i veliki odmor, moraju sjediti na svom mjestu u cilju pridržavanja mjera fizičke distance. On pohađa 2. razred osnovne škole. Ništa slično nisam našla u preporukama HZJZ-a.
Navedena praksa nije propisana ni dokumentom HZJZ-a ni MZO-a. I mi i liječnici stava smo da djeci treba odmor i da im treba osigurati kretanje. Navedeno se može postići organizacijom odmora za različite razrede u različito vrijeme.