Ministarstvo znanosti i obrazovanja organiziralo je u lipnju i srpnju 2018. godine prvi savjetnički posjet za učitelje, nastavnike, stručne suradnike i ravnatelje iz 74 osnovne i srednje škole koje sudjeluju u eksperimentalnome programu Škola za život.
Cilj je savjetničkih posjeta obrada odabranih tema u školama, odgovaranje na pitanja i nedoumice (edukacija i podrška), ali i prikupljanje informacija o provedbi te prijedloga za poboljšanje (evalaucija).
U dvosatnom posjetu mentorice i mentori Škole za život kolegama i kolegicama iz eksperimentalnih škola približili su Školu za život razgovarajući s njima o aktualnoj problematici: autonomiji učitelja, usmjerenosti na proces učenja, razvoju kompetencija, uporabi različitih metoda podučavanja i podjeli odgovornosti. Tako su prije provedbe programa Škola za život mentorice i mentori pružili potrebnu podršku i otklonili nesigurnosti i nedoumice. Prvi savjetnički posjet školama ostvaren je tijekom lipnja i srpnja, dakle prije početka izvođenja eksperimentalnog programa Škola za život.
Najveći je naglasak u prvom savjetničkom posjetu stavljen na nužnu potrebu podizanja kompetencija učitelja, nastavnika stručnih suradnika i ravnatelja, odnosno na profesionalni i osobni razvoj u kojemu svi nabrojani dionici preuzimaju odgovornost za vlastito, cjeloživotno obrazovanje i kontinuirano usavršavanje.
Na temelju predstavljenih profesionalnih kompetencija: preuzimanje odgovornosti za osobni i profesionalni razvoj, rad s izvorima učenja i poučavanja, poznavanje kurikuluma predmeta, razumijevanje procesa učenja, primjena inkluzivnih praksi, integracija IKT, vrednovanje učenja, razvoj vještina za 21. stoljeće, sudionici su promišljali o kompetencijama koje su već dovoljno razvili za uspješan rad u prosecu poučavanja, ali i o kompetencijama za koje im je potrebna podrška i dodatna edukacija.
Dobivene povratne informacije omogućile su Mentorskom timu Škole za život dobivanje jasne slike koje kompetencije učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja treba razvijati pa je u skladu s tim napravljen plan nastavka edukacije u virtualnim učionicama te za sljedeći savjetnički posjet.
Učitelji, nastavnici, stručni suradnici i ravnatelji, postavljali su pitanja koja su obuhvaćala nekoliko različitih kategorija.
Prva se kategorija najbrojnijih pitanja odnosila na literaturu, Loomen, organizaciju nastave, planiranje, vrednovanje i opremu. Druga je kategorija obuhvaćala pitanja o radu učitelja, o kurikulumima predmeta, evaluaciji programa, pojedinačnim predmetima i ostalom. U trećoj je kategoriji odgovoreno na pitanja koja su se odnosila na nadzor u nastavi i savjetnike, darovite učenike, dodatno financiranje, roditelje i podršku.
Prema predviđenom cilju i ishodima, posjećenosti, ozračju koje je vladalo tijekom posjeta, pitanjima koja su sudionici postavljali prvi je savjetnički posjet ostvaren vrlo uspješno.
Kategorije pitanja prema učestalosti
Ključni izazovi i odgovori
Literatura
Virtualne učionice
Organizacija rada
Planiranje i vrednovanje
Oprema
Kategorija planiranje
Zaključujemo da je prvi savjetnički posjet u potpunosti ispunio svoj cilj: sudionici, učitelji, nastavnici, stručni suradnici i ravnatelji eksperimentalnih škola, upoznati su s komepetencijama učitelja za 21. stoljeće. Odgovorima na sva postavljena pitanja educirani su o ključnim izazovima s kojima se susreću na početku provedbe eksperimentalnoga programa Škola za život, a pružena im je i potrebna podrška.
Prema provedenoj i obrađenoj anketi o učiteljskim kompetencijama koje žele razvijati, nametnule su se teme za drugi savjetnički posjet: Razumijevanje procesa učenja, Aktivno učenje, Digitalni alati u nastavi i šire oblikovanje početne teme Razvoj kompetencija učitelja za 21. stoljeće.