Dragi učenici,
dobro došli u obrazovnu reformu Škola za život! Mi, vaši učitelji i nastavnici, već dugo osjećamo da je promjena u obrazovnom sustavu potrebna kako bismo školu i učenje približili vama, vašim potrebama, vašem svakodnevnom životu i budućem poslu kojim se želite baviti. Zadnjih nekoliko godina marljivo smo radili na promjenama koje ulaze u naše učionice i ove školske godine započinjemo s uvođenjem novih kurikuluma u 1. i 5. razrede osnovne škole, 7. razred osnovne škole za predmete Biologija, Fizika i Kemija, 1. razrede gimnazije i 1. razred strukovnih četverogodišnjih škola za predmete Hrvatski jezik, Matematika, Engleski jezik i Njemački jezik.
Tijekom sljedeće tri školske godine kurikularna reforma u škole će ući prema sljedećem rasporedu:
2019./20. | 2020./21. | 2021./22. | 2022./23. | |
1. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | uvedeni |
2. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | |
3. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | |
4. razred | svi predmeti | uvedeni | ||
5. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | uvedeni |
6. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | |
7. razred | Biologija, Fizika i Kemija | svi predmeti uvedeni: B, K F |
Geografija
uvedeni |
uvedeni |
8. razred | Biologija, Fizika i Kemija | svi predmeti uvedeni: B, K F |
Geografija | |
1. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | uvedeni |
2. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | |
3. razred | svi predmeti | uvedeni | uvedeni | |
4. razred | svi predmeti i državna matura | uvedeni |
Zašto su nam promjene u školama potrebne?
Svijet oko nas ubrzano se mijenja. Godine 1997. mobiteli su tek počeli ulaziti u masovnu primjenu te su služili isključivo za pozive. Koliko nas danas i za što sve koristi pametne telefone u svakodnevnim situacijama? Možete li zamisliti kako će izgledati komunikacija na daljinu 2037. godine?
Svijet u kojem će živjeti generacija djece koja su sada krenula u 1. razred osnovne škole zasigurno će se razlikovati od ovog današnjeg. Umjetna inteligencija, automatizacija, robotizacija, virtualna stvarnost, automobili koji sami voze… Iako nam mnoge od ovih stvari iz današnje perspektive izgledaju nezamislivo, istraživanja pokazuju da će 60 % djece koja danas kreću u 1. razred osnovne škole raditi zanimanja koja danas još ne postoje.
Ne znamo što nas čeka u budućnosti, no znamo da ćemo trebati učiti cijeli život.
Radi toga je važno povezati ono što učimo u školi s našim svakodnevnim životom da bismo mogli što aktivnije i kvalitetnije živjeti.
Što će se promijeniti?
Umjesto usmjerenosti na usvajanje znanja, u školi će se razvijati i vještine i sposobnosti. To znači da ćemo, osim što ćemo i dalje učiti, puno više učiti u grupama, iznositi svoje argumentirane stavove, raspravljati, razmišljati, istraživati, analizirati, povezivati, komunicirati, propitivati i procjenjivati. Bit ćemo puno aktivniji na nastavi, rješavat ćemo konkretne probleme, raditi pokuse i eksperimente i stvarati nešto novo: igrokaze, crteže, slike, animacije…
Bit ćemo aktivni sudionici učenja i svih procesa koji se odvijaju na nastavi.
Moći ćemo češće koristiti digitalne uređaje i alate te virtualne platforme u svom radu. Tehnologija neće u potpunosti zamijeniti tradicionalne alate, izvore i oblike učenja (bilježnice, knjige, ploče, pisanje, crtanje…) kao ni komunikaciju između učenika i učitelja ili učenika s drugim učenicima. Pomoću digitalnih alata učit ćemo kako i gdje samostalno pronaći potrebnu informaciju (primjerice, pretraživati i uspoređivati informacije o temi koju istražujemo), rješavat ćemo probleme (primjerice, koristit ćemo se alatima i aplikacijama za različite izračune, izradu 3D modela i sl.), kreativno se izražavati (primjerice, snimiti kratki animirani film), raditi zajedno s drugim učenicima na zajedničkom zadatku ili projektu (primjerice, zajednički izraditi online prezentaciju). Razvijat ćemo i primjenjivati komunikacijske vještine, a mijenja se i pristup čitanju lektira.
Također će se promijeniti i način vrednovanja. Ocjene će i dalje postojati i ocjenjivat će se i usmeni i pisani radovi, prezentacije, različite aktivnosti i domaće zadaće. No one više neće biti jedini način vrednovanja onoga što na nastavi radimo.
Od ocjena je važnije tijekom učenja dobiti povratnu informaciju o vlastitom napredovanju. Učiteljima je to važno kako bi mogli prilagoditi svoje poučavanje, a učenicima kako bi preuzeli odgovornost za svoje učenje.
Da bi dobili informacije o svom učenju, redovito će se tijekom nastave primjenjivati različiti drugi oblici vrednovanja koji neće rezultirati ocjenom:
Što promjene znače za mene?
Promjene se ne događaju odmah, nego je potrebno razdoblje prilagodbe – i učenicima i učiteljima. Neke novosti bit će zabavne, a na nekima će trebati poraditi i proći vrijeme kako bismo postali prilično dobri u, primjerice, rješavanju problema ili istraživanju. Valja prihvatiti izazove i biti strpljivi sa sobom i drugima.
Učimo u suradnji s drugim učenicima i s učiteljima. Da bismo naučili, potrebno je aktivno sudjelovanje svih sudionika toga procesa. Očekujemo i nadamo se da će svi učenici aktivno surađivati s učiteljima i drugim učenicima, vrijedno izvršavati svoje obveze i ozbiljno shvatiti svoju odgovornost prema vlastitom učenju i napretku.
Poruka vaših učitelja
Želimo vam najbolju moguću budućnost: da postanete aktivni i odgovorni građani koji preuzimaju odgovornost za svoju budućnost i postaju sretni i zadovoljni ljudi. Da biste to postigli, potreban je vaš angažman i suradnja.
Učitelji i roditelji su tu za vas da vam pomognu ostvariti pravo na suvremeno i kvalitetno obrazovanje i biti podrška.
Želimo vam puno radosti u učenju u Školi za život!
Dragi učenici, odigrajte igru memori na sljedećoj poveznici i provjerite što ste saznali o Školi za život.